مقدمه
بهترین نتیجه آببندی کردن حاصل از اورینگ را باید باتوجه به محیط اطراف اورینگ و شرایط کاری بدست بیاید.
در بعضی از پروژه ها ما مجبور به استفاده از متریال های خاص هستیم و در بعضی از پروژه ها ما میتوانیم طیف وسیعی از متریال ها را انتخاب کنیم.
بدیهی است در این شرایط قیمت و در دسترس بودن آن بسیار مهم است.
در این مقاله سعی میکنیم از اثر متقابل روغن، اصطکاک و جنس اورینگ اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم.
بیشتر بدانید:اورینگ کالرز
اصطکاک
در حالت استاندارد با افزایش سختی الاستومر و کاهش فشار روی اورینگ منجر به کاهش اصطکاک میگردد.
همچنین استفاده از بعضی متریال های خاص با ضریب اصطکاک کمتر همانند تفلن (TEFLON/PTFE) می تواند در این زمینه کمک کند.
در حالت کلی اورینگ با ضخامت کمتر، اصطکاک کمتری با محیط اطراف ایجاد میکند.
1- روغن زدن داخل کامپوند
می توانیم با اضافه کردن روغن در بعضی از گریدهای کامپوند سطح اصطکاک را بدون کاهش فشردگی اورینگ پایین بیاوریم.
2- روغن زدن به سطح اورینگ
زدن روغن به سطح اورینگ می تواند به جلوگیری از خوردگی، جلوگیری از گازگرفتگی هنگام نصب ، جلوگیری از پیچش اورینگ کمک کند.
همچنین می تواند به سرعت نصب اورینگ در گرو (Groove) کمک شایانی بنماید. در حالیکه این روغن زدن می تواند به راحتی اصطکاک را کم کند.
در سیستم های هیدرولیک که همیشه روغن در تماس با اورینگ می باشد هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
اما در سیستم های پنوماتیک و وکیوم (خلا) ، ما شدیدا توصیه می کنیم به اورینگ ها روغن زده شود. حتی این روغن زدن در بسیاری ار موارد باعت آب بندی بهتر اورینگ نیز می شود.
یکی دیگر از فواید روغن زدن به اورینگ این است که روغن همانند یک سطح محافظ کمک می کند اکسیژن و ازن کمتر به سطح اورینگ حمله کرده و باعث طول عمر اورینگ می گردد.
نکته:
حتما توجه کنید که روغن مناسب باید با توجه به جنس اورینگ و با لحاظ کردن اثر متقابل روغن بر جنس اورینگ و مادههای شیمیایی انتخاب گردد. بههیچوجه نباید روغنی استفاده شود که باعث جمع شدن یا افزایش حجم اورینگ گردد.
بهتر است بدانید:اورینگ NBR
سلام
روغن ها را از کجا تهیه کنیم